Inte religion

Savita För mig handlar det inte om religion även om jag är troende och ber till Gud.

Mediationen, yogan, bönerna, deekshan mm är det som försätter mig i kontakt med livet. Känner att livet är inom mig, ingen annanstans utan inom. Där finner jag min Gud. Gud för mig handlar om att bejaka livet i mig och finna modet att leva det. När jag är i kontakt med det Gudomliga inom så känner jag tillit och trygghet till att allt är som det ska. Jag vet att det är den närvaron som förenar oss alla.

Samtidigt så vet jag att när jag etiketterar den närvaron med namn som själ, ande, Athma, Gud, Universum och annat så är jag i sinnet. Och att särskilja händelser, trossystem, människor som sinnet (egot) gärna gör skapar separation. För som jag ser det så har inte närvaron något namn. Närvaron har ingen tillhörighet till kristna, muslimer, buddhister, ateister. Den har ingen tillhörighet till människan över huvudtaget. Närvaron är i allt skapat. Den är i oss alla, oavsett härkomst, hudfärg, djur, människa eller natur. Den är överallt.

Så för mig handlar det inte om religion även om jag tillber Gud. Mitt sinne vilar i mina böner, mina tankar skingras i meditationen, närvaron erövrar kroppen i yogan och deekshan – det är det allt handlar om för mig, att leva i den närvaron. Att leva. Att vara levande      Lev-ande

 

 

3 kommentarer till “Inte religion

  1. Savita

    Tack Bo Gunnar och Shino för att ni tar del av min blogg och ännu mer tack för att ni delar era tankar och ord med oss andra.

    Med värme
    Sofia

  2. Shino Gherzany

    Hej
    Tack att du hjälper till alla levande att bli ett med din förklaring om vad sinnet behöver och hur närvaron enar oss och vi blir ett med alltet.
    Namaste

  3. Bo Gunnar

    Sofia, din definition av Gud och din relation till religion känns lika rätt och närvarande som det jag försöker lita till inom mig. Så värdefullt att du med integritet ”vågar” visa din egen relation till dessa, oftast allt för stereotypt och etablerade, aspekter på livet. Jag försöker lära mig att ”våga” det varje dag, för att vara levande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *