Artiklar med etiketten ‘Oneness’

Balans – obalans

I mig processar det stort, kan vara efter Anhörigveckan och/eller Onenessdagen i söndags… något är satt igång och det känns. Jag tränar mig som oftast de senaste åren med att stanna med det som är. Och det är en utmaning, som att äta sockrig munk och inte slicka sig om munnen… det krävs medvetenhet och närvaro. Och det är inte alltid en angenäm känsla, att stanna med känslan. Men jag stannar, så gott jag förmår. Förstår att eftersom det känns, så är det inte upplevt fullt ut ännu. För jag är övertygad om att allt som upplevs till fullo släpper sin prägling.

Har börjat tänkt mycket i balans igen. Jag släppte det konceptet ett tag eftersom en vän till mig uttryckte sig som att ”balans är så tråkigt” och så började jag tänka att det kanske det är, mellansvenskt och lagom liksom. Tråkigt.

Men så tänker jag inte nu, tack och lov. Nu är det något eftersträvansvärt, att vara balanserad. Och det är väl det jag känner i kroppen att något i mig är obalanserat. Och när jag tänker så så känns det genast bättre, det är snällt att tänka så. Det är inte något fel på mig utan det är en obalans. Och det går alltid att balansera.

Och saker och ting hänger ihop, kanske jag har deppiga tankar för att jag ätit sämre (läs: skräpmat och socker). Och kanske jag äter sämre för att jag tänker negativt. För jag vet ju att jag mår bättre när jag tagit en promenad, så kropp i rörelse får mig på bättre tankar. Men jag vill inte fly, börja springa på svettiga-flås-klasser igen för att slippa känna. Eller boka agendan full. Jag vill inte springa ifrån mig själv, det jag tänker och känner – det är inte balanserat. Det bara tär, samtidigt som jag inbillar mig att jag mår bra eftersom hela mitt system tvingas till sysselsättning med annat – istället för att känna. Det skapar obalans, det vet jag nu av erfarenhet, men det förstod jag inte då.

balans är mitt ledord just nu. Det känns tråkigt för mitt ”leva-på-kickar-ego” men väldigt sunt för kropp och själ.

 

Andlighet vs. religion

Det är skillnad på att vara andlig och att vara religiös, och de behöver inte ha någonting med varandra att göra. Andlighet är för mig att tro på att jag är en själ (ande) i en kropp, alltså inte bara har en själ utan är en själ. Att vi alla är själar… som just nu upplever att leva i kroppar. Och när det fysiska livet är slut så återgår vi till att vara det vi alltid är – själar. Och vi förenas som ett (oneness).

Min personlighet är intresserad av andlighet, din kanske av matematik eller mode. Det är det som är tjusningen med att vara personligheter i kroppar, att vi alla är utformade med olika säregenskaper, talanger och förmågor skilda från varandra – ingen den andra lik.

För mig känns det naturligt och sant att prata med Gud eller det Gudomliga och det är inte kopplat till religion. Det är däremot grundat i en tro i mig att jag tror att något större är skaparen av allt skapat. Som jag ser det finns det ingen början och inget slut, vi är eviga. Och den som så varsamt leder oss är den stora själsliga energin som jag väljer att kalla Gud eller det Gudomliga.

Det känns tryggt och sant i mig att jag inte är skaparen av allt skapat. Jag förstår att skaparen vill mig väl, så innerligt väl att jag kan önska och faktiskt få de mesta av mina önskningar uppfyllda, i alla fall dem som är bra för mig och inte skadar dig. Men att lägga hela skapelsen på mina axlar förmår jag inte och inte heller att föringa skapelsen – men jag fortsätter gärna vara en del av den och i synnerhet att njuta av den.

När jag påminner mig om att jag är en själ (ande) så blir livet så mycket lättare på alla sätt och vis. Jag slappnar av och känner mig trygg. Omhändertagen. Jag får någonting att vila emot. När jag vilar där tillräckligt länge eller ofta så infinner sig känslan av att vara ett med livet och alltså skaparen – ett med Gud.

Så andlighet för mig är närvaron jag bär inom mig, närvaron med min själ.

 

Kommentarer efter helgen

Har fått så otroligt rörande och fina mail efter helgens Oneness Awakeningkurs, här är några av kommentarerna;

”En mycket skön känsla sitter i kroppen & idag är glädje och tacksamhet ledord. Tack för en fin grupp och en välbehövlig kurs med dig – finast var att du delar din egen sårbarhet & styrka.”

”Lite reflektioner från helgen o en stor skopa tacksamhet! Sitter här i min kropp i ”livets teater” och skriver lite, mycket för min egen skull för att befästa och även ge dig lite återkoppling och energi.
Jag är så imponerad av ditt sätt att leda gruppen, det bara rinner ur dig på ett otroligt naturligt sätt, du sammanväver kursen och egna erfarenheter och liksom trollbinder gruppen, så att inte ens en enda tanke seglar iväg…
Du känns så ruggigt ärlig när du ena stunden kan prata det mest intima och djupa och i andra stunden ”Hollywoodfruar”, känns så himla mänskligt!”
/Tomas Källström

”Jag är sååå glad att jag gav mig tiden att vara i Rättvik o på din kurs, min dag har varit helt fantastisk!! Igår på em landade en skata och satte sig på räcket… den såg rakt på mig, jag kikade i solögas bok, det stod att jag skulle må bättre, det skulle bli bra mm- idag fick jag svar från min läkare att mina värden är helt normala igen… de förstod ingenting! Flera vänner som jag inte sett på länge har kommit hit idag… fler bokningar mm, jaaa, allt har flutit! Tack kära du för det du gav mig denna helg!”

 

Det finaste…

Tillbringar ännu en fantastisk helg på Stiftsgården, denna makalösa plats som jag älskar så mycket. Det är min 8:e Oneness Awakeningkurs sedan november 2012 då jag kom hem som trainer från Oneness University (Indien). Jag vet att jag skrivit det förut, men Oneness är det finaste jag har att dela med mig av. Dess läror, processer och pedagogik passar mig som hand i handske, det känns rätt i mig. Men alla vägar bär till Rom… vi finner alla det vi söker.

Mandala Vibration

 

Ett med Gud

Att vara Ett med Gud

Allt eftersom du fortsätter att utvecklas, kommer du att upptäcka att ena minuten är du Gud själv och nästa minut är du inte det. Det som händer är att efter en tid kommer du inse att du och Gud faktiskt är det samma. Men ibland har du känslan av enhet, ibland har du en känsla av separation.

Det är då som du kan vara till mycket stor hjälp för människor. Du kommer faktiskt att upptäcka att du är ett med det Gudomliga, att du faktiskt är Gud.

Detta fortsätter regelbundet. Det är bara så att, när du fortsätter på din väg, kommer den tid som du upplever enhet med Gud att vara längre.

Du skulle faktiskt bli det Gudomliga eller Ljuset eller Gud eller vad du vill kalla det; det beror helt och hållet på dig.

När du går ännu djupare, kan din fysiska form också påverkas.

Det finns inget slut på det här; det är något som händer väldigt naturligt, väldigt automatiskt.

Sri Bhagavan

 

Upp och ner

Struggle mind Free mind

Det jag tycks kämpa med och lida av ena dagen är som bortblåst nästa. De sista veckorna har minst sagt varit omtumlande inom mig. Ibland undrar jag om det bara är i mig eller om det är energier som påverkar oss universellt. Det jag grät förtvivlat över i går skrattar jag åt i dag. Ena stunden så suckar jag under offerkoftan och nästa sjunger jag ut hur välsignad jag känner mig.

Livet är ju helt fantastiskt. Tänk att så mycket liv ryms i en enda kropp.

Den bästa förhållningen av Oneness är just att rädslan över vad jag känner och hur jag mår är borta. Jag är inte rädd för mina känslor. Jag vet att de kommer och de går. De kommer… och de går. Det tillhör livet som människa. Jag är inte mina känslor. Jag är inte mina tankar. Jag är inte den som känner, inte den som tänker, jag är inte min kropp. Det är där jag uppehåller mig i kroppen och oftast i känslorna och i tankarna  – men det är inte jag. Och den vetskapen skänker frihet och glädje.

As soon as something wants to arise, let it.
As soon as something wants to last, let it.
As soon as something wants to pass, let it. 

Shinzen Young

 

Blessing

Den som väntar på något gott… äntligen så var det dags igen för deeksha på distans (Oneness blessing). Tack för just din närvaro, fint att ni är så många som vill vara med och ta emot. Kvällens budskap valde jag ifrån Destiny Cards och dagens kort.

 23 september
ACE OF CLUBS

Drive and excitement could lead us into new ventures today, at least in our thinking. The natural curiosity inherent in this day can be both exciting and challenging. New horizons appear before the inquisitive mind, calling.

If the restless energy of this Ace is channeled through action – much can be accomplished.

Take care with communication, and remember to not take things personally.

starofthemagi.com

 

Deeksha på distans

Tisdag 23 september 22.10-22.20

Förbered Dig 5-10 min innan genom att sätta Dig skönt tillrätta, Du kan tända ljus och sätta på någon rofylld musik. Om Du önskar ber Du i Ditt hjärta om en intention just för Dig med deekshan, alltså inget Du behöver uttala till mig eller ngn annan, utan en medveten bön i Ditt hjärta.

Jag förbereder mig på samma vis och skickar deekshan via min intention och det gudomligas närvaro kl 22.10-22.20. Efteråt kan du avsluta med att ligga ner i Savasana (ligga på rygg) och vila. Fyll hjärtat med tacksamhet till det Gudomliga som verkar i Dig och i oss alla ♡

Önskar Du ta emot deekshan så skicka mig ett mail, sms eller skriv här nedan i kommentarsfältet (innan kl 21.30, sedan börjar jag förbereda mig) så tar jag med Dig i min intention. Du kan också begära att få gå med i Facebook-gruppen: Oneness Blessings with Savita för att ta del av alla tillfällen och även anmäla din medverkan.

mail: mail@sofianorgren.se

 

Chakraöppning

Öppna Dig för Dig själv

Den här seriefilmsvideon förklarar hur jag ser på meningen med yoga, Oneness, meditation osv. Och den sätter ord på det jag upplever, det jag möter i mig själv under min inre resa och läkning. Den visar det jag tror på. Jag tror att vi alla är här som spirituella väsen för att leva i mänskliga kroppar och vår innersta önskan som människor är att uppnå vårt högsta sanna uttryck av oss själva – förena vår själ och kropp med andra ord.

 

Oneness Liberation Day

Oneness Liberation Day

Vill du uppleva mer frihet och glädje i Livet? Då kan denna dag vara nått för dig.

Om vi tittar på våra liv kan vi se att vissa problem inte blir lösta, trots våra bästa ansträngningar. Det kan vara ekonomiska, relationsmässiga eller andra problem så som med hälsan. Finns det ett problem så finns det en lösning och Oneness har oräkneliga sätt att lösa problem vare sig de är fysiska, emotionella eller andliga. Vi ska använda oss av 2 st djupgående processer denna dag med intentionen att lösa upp dessa gamla mönster som styr våra liv.

De 4 Korgarna

Vi ska börja med att kika på den kanske mest förbisedda perioden i våra liv, den period från och med befruktningsögonblicket fram tills du är 6 timmar gammal. Denna tid är nyckelfaser som alla går igenom. Om det finns störningar i denna tidsepok kan det påverka vår upplevelse och syn på livet. Om vi genomgått denna tid med obehag eller andra mindre bra upplevelser så kan man fastna rent energimässigt i den korgen och det kan manifestera sig som negativa mönster i livet som upprepar sig om och om igen.

Vi ska låta oss vägledas av vårt eget inre tillbaks i tiden för att uppleva och lösa upp eventuella blockeringar. Vi ska sedan använda oss av en speciell Deeksha med intentionen att rensa ut dessa blockeringar.

Förfädernas Befrielse

Den andra delen av dagen så ägnar vi tid till att hjälpa våra Förfäder att gå vidare om dem av någon anledning sitter fast i sin resa mot Ljuset. Vi har olika ansvars områden i livet och även gentemot Förfäderna. Om dina förfäder av olika anledningar fastnat och inte gått vidare så kan det generera i att du upplever problem här och nu. Anledningarna kan vara att Förfäderna hade bundenhet, inre oläkta sår, ouppfyllda önskningar mm.

När vi hjälper Förfäderna att gå högre upp så blir de lyckligare och även du. Om de är olyckliga så kan det avspeglas i dina livssituationer. Detta är ett sätt att hedra och respektera de avlidna för allt de gått igenom för att du ska kunna leva ditt liv.

Jag har bjudit in Onenesstrainer Niklas Blomkvist från Eskilstuna att leda oss genom dessa processer och denna dag. Du behöver inga förkunskaper eller speciella erfarenheter av vare sig Oneness, meditation el dyl för att delta, dagen är öppen för alla som känner en längtan att läka oläkta inre sår. Känn Dig varmt välkommen till en djupgående och befriande upplevelse.

Datum: Söndag 26 oktober kl 10.00 – ca 17.00 (lunchpaus 13.00-14.00).
Plats: Johanneskyrkan, Garvaregatan Falun.
Kostnad: 800 kr, betalas kontant på plats.

Medtag: yogamatta alt liggunderlag, filt, anteckningsbok och egen lunch (det finns tillgång till kyl och uppvärmning).

Anmälan: via mail till Sofia Savita Norgren: mail@sofianorgren.se senast 17 oktober. Begränsat antal platser.

 

Sök innehåll

MENY